|
|
|
|
|
 |
مشاهده پایاننامه |
 |
|
|
|
| شناسه پایاننامه |
|
| كد سه حرفی دانشگاه یا سازمان مجری اصلی |
uni25or1 |
| نام دانشگاه یا سازمان مجری اصلی |
سازمان آب و برق خوزستان |
| عنوان انگلیسی |
|
| عنوان فارسی |
بررسی آزمایشگاهی اثر سرریزهای Wشکل بر خصوصیات اکو هیدرولیکی سازه راه ماهی |
| سال تحصیلی |
|
| تاریخ آغاز |
|
| تاریخ پایان |
1399/2/22 |
| شماره بازیابی دانشگاه یا مركز |
|
| شماره بازیابی irandoc |
|
| زبان |
فارسی |
| رشته تحصیلی |
مهندسی آب |
| مقطع تحصیلی |
دكتراي حرفهاي |
| تعداد صفحات |
|
| مشخصات ظاهری |
|
| مندرجات |
|
| فایل مرتبط |
|
| گزارش مدیریتی |
دریافت گزارش |
| نشانی وب |
|
| بودجه تخصیصی (ریال) |
|
| موضوع اصلی |
|
| رعایت سرعنوانهای موضوعی پزشکی |
خیر |
| چکیده پایاننامه به انگلیسی |
|
| چکیده پایاننامه به فارسی |
در عصر حاضر سازههای متقاطع در رودخانه میتواند اثرات منفی بر محیطزیست داشته باشند، ازاینروی حفظ محیطزیست و حفظ اکوسیستم آبزیان که در رودخانه زندگی میکنند اهمیت مییابد. سازههای متقاطع مانع از مهاجرت ماهیها به بالادست میگردند. از اثرات سوء این مشکل میتوان به عدم تخمریزی، کاهش تولیدمثل و انقراض گونهای از ماهیها اشاره نمود. راهماهی سازهای است که امکان عبور ماهی از موانع رودخانه را فراهم ساخته و دسترسی ماهیان به زیستگاههای موردنظرشان را فراهم میآورد. در این تحقیق از سرریزهای w با پلان و مقطع w شکل بهعنوان موانع استهلاک انرژی استفاده شد. آزمایشهای تحقیق حاضر در فلومی شیب پذیر، به طول 00 متر و عرض 22 سانتیمتر و تحت بار آبی ثابت تأمینشده توسط برج تأمین فشار به ارتفاع 4 متر انجام شد. این آزمایشها با استفاده از سه شکل مختلف از سازه با زوایای 00 و 20 و 00 درجه بین دیواره سرریز موانع w شکل و دیواره مجرای جریان، درشیب 4 تا 00 درصد، فاصله نسبی 0=L/D، 6=L/D و 9 =L/D، در دبیهای مختلف برنامهریزی شد. در هر آزمایش، پس از تنظیم دبی و شیب فلوم، در 00 مقطع طولی، پروفیل سطح آب توسط پوینت گیج با دقت 0.0 میلیمتر اندازهگیری و از کلیه مقاطع فلوم جهت برداشت پروفیل سطح آب عکسبرداری شد. محاسبات مربوط به افت انرژی، بر اساس عمق جریان در سه مقطع طولی به فاصله ،260 442 و 620 سانتیمتر نسبت به ابتدای فلوم، با استفاده از اصل بقای جرم )رابطه پیوستگی( و همچنین اصل بقای انرژی )رابطه برنولی( و محاسبه شیبخط انرژی و ضرایب زبری f دارسی-ویسباخ و n مانینگ در هر آزمایش انجام شد. بر اساس نتایج بهدستآمده، با افزایش دبی، اعداد رینولدز و فرود جریان افزایش مییابد و در پی افزایش عمق جریان عبوری از روی موانع، اثر زبری بستر در ایجاد مقاومت در برابر جریان کم میشود. با افزایش شیب مجرا از 4 به 00 درصد، عمق جریان کاهش و سرعت جریان افزایش مییابد و درنتیجه، مقاومت در برابر جریان افزایش مییابد. در این پژوهش آزمایشهای فیزیکی برای تعیین ارتباط بین پارامترهای هیدرولیکی و فیزیولوژی ماهی قزلآلا رنگینکمان انجامشده است. پارامترهای هندسی مورد آزمایش شامل شیب ،4 7 و 00 درصد و سه فاصله بین سرریزها 0.6،0.0 و0.9 در یک سازه نوین راهماهی با اثرگذاری بر پارامترهای فیزیولوژیکی مربوط به فاکتورهای خونی، ایمنی و استرسی در نظر گرفته شدند. نتایج تجربی نشان داد با تغییر شرایط هیدرولیکی، فاکتورهای خونی ماهی که نشان از استرس وارد بر ماهی است تغییر مینماید. کورتیزول که مهمترین شاخص اندازهگیری استرس است با افزایش شیب در فواصل مختلف، نسبت به گروه کنترل افزایش چشمگیر داشت که ناشی از افزایش TKE در اثر افزایش شیب است. نتایج نشان داد که مقدار حداکثر TKE میتواند برای شیب سرریز 00 درصد تا حدود 0.22 افزایش یابد ولی برای برخی از حالات قرارگیری سازهها و شیب 4 درصد مقدار آن در حدود 0.02 کنترل گردد. البته نتایج گرادیان انرژی تلاطم نشان داد که برای فاصله 9=L/D کمترین گرادیان عمقی تغییرات انرژی وجود دارد. بهعلاوه در این فاصله شیب 4 درصد ازنظر کمی مقادیر کمتر از 0.02 برای TKE را نمایش میدهد که بهترین شرایط برای استراحت ماهی در استخرهای ایجادشده بین سرریزهاست. در همین راستا با افزایش فاصله از 0=L/D به 9=L/D سطح کورتیزول کاهش مییابد. در این مطالعه نشان داده شد که یکنواختی انرژی تلاطمی در اعماق مختلف جریان در فاصله 9=L/D و شیب %4 شرایط بهتری را برای عبور ماهی ایجادشده است. |
| واژههای کلیدی به انگلیسی |
|
| واژههای کلیدی به فارسی |
راه ماهی، قزل آلا رنگین کمان، فاصله نسبی، شیب، TKE. |
| پدیدآورنده |
مریم شهابی، |
| استاد راهنما |
جواد احدیان، مهدی قمشی، |
| استاد مشاور |
|
| استاد(ان) داور |
|
| چکیده بازنگری شده به انگلیسی |
|
| چکیده بازنگری شده به فارسی |
|
| واژههای کلیدی بازنگری شده به انگلیسی |
|
| واژههای کلیدی بازنگری شده به فارسی |
|
| سایر توضیحات به فارسی |
|
| سایر توضیحات به انگلیسی |
|
| دفعات مشاهده |
2 بار |
|
برگشت به فهرست
|
|
|
|
|
|
|
|