|
|
|
 |
مشاهده طرح تحقیقاتی |
 |
|
|
کد داخلی |
|
كد سه حرفی دانشگاه یا سازمان مجری اصلی |
uni25or1 |
نام دانشگاه یا سازمان مجری اصلی |
شرکت بهره برداری ، تولید و انتقال آب جنوب شرق |
نام گروه یا دانشكده یا بخش محل اجرای طرح |
دانشگاه علوم و فنون دریایی خرمشهر |
عنوان فارسی |
شناسایی و بررسی تغییرات تراکم زیست مزاحم ها در سیستم آبرسانی جنوب شرق اهواز (در مسیر اهواز-مرغزار) و امکان سنجی مقابله با آنها |
زبان |
فارسی |
خلاصه طرح به فارسی |
۱-۱ کلیات و معرفی زیست مزاحم ها:
آب ستون فقرات اقتصاد جهانی است و تأمین کننده فرآوردههای حیاتی در حوزه های کشاورزی. صنعت ,
تأمین انرژی » حمل و نقل, تفریح و سرگرمی, رفع نیازهای اساسی جانداران به آب شرب و مصارف خانگی را
عهده دار است(2005 ,ط060/1) .
موجودات زندهای از جمله میگرو ارگانیسم هایی از مانند اسپور جلبک ها تا ماکروجلبک ها و تا جانورانی
همچون بارناکلها که سطوح زیر آب را مورد استعمال خود قرار می دهند و جهت چسبیدن موقت یا دائمی
به سطوح, طیف گوناگونی از چسب زیستی ایجاد می نمایدکه در نهایت سبب فرسایش و خوردگی زیستی
و همچنین افزایش جلبک ها بر روی سطوح مختلف میشوند(2002 ,12065 00 120۲600 زیست
مزاحمی به معنی تجمع میکروارگانیسم, گیاهان, جلبک ها یا جانوران بر سطوح خیس میباشد. قابلیت ضد
زیست مزاحمی (0]0۵1108ه) هم به توانایی طراحی مواد مخصوص و پوششهایی گفته میشودکه بتوانند
سطوح خیس را از نشست موجودات زیستمزاحم حفظ نموده و یا باعث جدا شدن آنها گردد( ,باه 6۳ 2رجاع ٩۷
004)). پدیده زیستمزاحمی در هرجایی که آب وجود داشته باشد. قابل دیدن است برای مثال در
دستگاههای پزشکی. دستگاهها و تجهیزات برداشت آب صنایع مختلف که با آب در ارتباط هستند مانند
کاغذسازی و صنایعغذایی و همچنین تمامی ساختوسازهای زیرآب و کارخانجات آبشیرین کن ,۷/1۵4۷ "
(2009). در شناور ها زیست مراحم ها مشکل بسیار بزرگی می شوند که در برخی موارد منجر به آسیب
دیدگی بدنه شناورها میشوند(2006 .باه ۵1 5تهماسض)). تجمع لایه های زیستی باعث افزایش حجم
هیدرودینامیک شناور شده و منجر به بالارفتن میزان اصطکاک هیدرودینامیکی شناور میگردد که منجر به
افزایش مقاومت در برایر کشیده شدن تا سطح ۶۰ درصد میگرده(2012 ,قاه۷7). بالارفتن مقاومت در برایر
حرکت سرعت را تا ۱۰ درصد گم کرده و برای جبران آن مصرف سوخت تا ۰ درصد زیاد می شود و با
توجه به اینکه مصرف سوخت می تواند تا ۵۰ درصد هزینه حمل و نقل را شامل گردد, تخمین رده شده کهروش های ضد زیست مزاحمی در دریانوردی سالانه ۰ میلیارد دلار صرفه جویی به همراه دارند( ,زقاه:/۷
011 ۱
افزایش مصرف سوخت منجر به اثرات سوء بر محیط زیست میشود که برآورد شده تا سال ۲۰۲۰ بین ۳۸ تا
۷۲ درصد انتشار دی|کسید کربن و دی آکسیدگوگرد را افزایش دهد(2008 ,باه 61 ۵اله5). در کانالهای
انتقال آب نیز همین پدیده ها قایل مشاهده هستند. در چنین سیستم هایی سطوح کانال مانند بدنه کشتی
بر اثر افزایش زیست مزاحم ها باعث بالارفتن مقاومت در برابر جریان آب شده و در نتیجه انرژی بیشتری
برای پمپاز آب مصرف میگردد. همچنین تخریب دستگاهها و بدنه کانال با وجود این موجودات گسترش می
یاید. تنوع بالایی از موجودات نقش زیست مزاحمی داشته و آنها بسیار فراتر از کشتی چسب ها و جلیکها
میباشند. بر اساس برخی تخمینها بیش از ۱۷۰۰ گونه و در برخی منایع دیگر تا ۴۰۰۰ گونه عملکرد زیست
مزاحمی از خود نشان میدهند(2007 ۵ ۵۳ 16102 ۸).
زیستمزاحم ها به دو گروه اصلی تقسیم میشوند: گروه اول شامل ریززیستمزاحمها (1108ا۸/110۳0۶0) بوده
و با تشکیل لایه زیستی و چسبیدن باکتری ها همراه است. گروه دوم بزرگ زیستمزاحمها(ع زآنا۱/۵0۲۵10)
هستندکه همراه با چسبیدن موجودات بزرگتر میباشد. با توجه به تفاوتهای شیمیایی و زیستی که
پیشگیری از نشست جلبک ها را شرح میدهند. میتوان آنها را به دو گروه زیستمزاحم های سخت و زیست
مزاحم های نرم دستهبندی نمود. موجودات آهکی مثل کشتیچسب ها خزه شکلان, نرمتنان, و کرمهای
لولهای در گروه زیست مزاحم های سخت قرار میگیرند. برای نمونههای غیر آهکی و نرم می توان از جلبک
های دریایی, هیدروئیدها و جلبکهای آب شیرین و همچنین لجنهای ناشی از لایههای زیستی عمدتاً
باکتریایی نام برد. |
واژههای کلیدی به فارسی |
بررسی تغییرات ترکم زیست مزاحم ها -سیستم آبرسانی جنوب شرق اهواز-امکان سنجی |
تاریخ تصویب |
1394/12/19 |
تاریخ پایان (ارسال گزارش نهایی) |
1397/10/3 |
مدت زمان اجرا به ماه (مصوب) |
36 |
در راستای اولویتهای دانشگاه |
بله |
ارجاع به كمیته اخلاق |
بله |
وضعیت كنونی طرح |
خاتمه یافته |
مجری اصلی |
--بابک دوست نشان-- |
مجریان |
---- |
همکاران |
---- |
تغییرات در نظام مدیریتی |
بله |
نشانی اینترنتی طرح (دریافت فایل) |
دریافت |
تاریخ بهروز رسانی |
1404/7/7 |
داوران طرح |
[hidden] |
دفعات مشاهده |
85 بار |
برگشت به فهرست
|
|
|
|
|
|