|
|
|
 |
مشاهده طرح تحقیقاتی |
 |
|
|
کد داخلی |
|
كد سه حرفی دانشگاه یا سازمان مجری اصلی |
uni25or1 |
نام دانشگاه یا سازمان مجری اصلی |
سازمان آب و برق خوزستان |
نام گروه یا دانشكده یا بخش محل اجرای طرح |
سازمان آب و برق خوزستان(کمیته مرکزی تحقیقات آب) |
عنوان فارسی |
برآورد بار کل رسوب در کانال وصیله و شناسایی مطلوبترین راهکارهای اجرایی عملیات لایروبی |
زبان |
فارسی |
خلاصه طرح به فارسی |
چکیده قارمسی:
برآورد بار کل رسوب در کانال وصیله و شناسایی مطلوبترین راهکارهای اجرایی عملیات لایروبی
سازمان آب و برق خوزستان بمنظور تامین آب مورد نیاز کشاورزی اراضی محدوده حوزه کرخه نور که از دیرباز مواجه با
کم آبی بودهاند, تصمیم به انجام مطالعاتی در زمینه افزایش ظرفیت انتقال آب کانال سمت چپ سد کرخه معروف به
وصیله نمود. این کانال در سال ۱۳۲۹ توسط سازمان عمران کرخه طراحی و پس از مدتی اجرا گردیده است. قسمت
اعظم کانال وصیله دارای پوشش بتنی بوده که در اثر رسوبگذاری و لایروپیهای مکرر تخریب شده است. در مورد دی
طراحی این کانال اطلاع دقیقی در دسترس نیست, بنظر میرسد انتقال آبی در حدود ۳۰ تا ۴۰ متر مکعب در ثانیه مورد
نظر بوده است. معهذا مشکلاتی از قبیل رسوبگذاری کانال در طول دوره بهرهبرداری موجب کاهش ظرفیت این کانال
گردیده است. بطوریکه بیشترین مقدارآب منتقل شده در طی این مدت۲۷ مترمکعب در ثأنیه و متوسط دراز مدت آن
حدود ۱۵متر مکعب در ثانیه بوده است. بنابراین با توجه به مشکل کمآبی شدید اراضی حمیدیه و جنوب دشت
آزادگان در راستای دستیابی مجدد به اهداف اولیه طرح کانال وصیله, مسئله برآورد بار رسوب و لایرویی این کانال را
اجتناب ناپذیر مینماید.
در این تحقیق با آنجام ۱۵ مورد نمونه برداری و اندازه گیری در دو مقطع ابتدایی و انتهایی کانال وصیله در
طی یکسال عملیات صحرایی ( در مجموع ۳۰ مورد) به بررسی و شرح روشهای تخمین میزان بار رسوب در رودخانهها
و کانالها مشتمل بر ۲۰ روش محاسبه بار بستر ۰ ۱۳ روش محاسبه بار معلق و ۱۵ روش محاسبه بار کل پرداخته شده و
در نهایت روش بروکس به عنوان بهترین روش جهت برآورد بار کل رسوب سالائه کانال انتخاب شده است.
در پایان به شرح آنواع روشهای لایرویهای پرداخته شده و با بررسی آمکانات موجود در جهان» کشور و استان
خوزستان مناسبترین و اقتصادیترین روش لایروبی و دستگاه لایروبی انتخاب و برنامه زمانی انجام لایروبی توسط
دستگاههای مورد نظر آرائه شده است. لازم به ذکر است که این لایروبی بمنظور دستیابی به ابعاد مناسب جهت انتقال
آب مورد نیاز توسط کانال وصیله است. سپس با استفاده از بپمترین روش تشوری انتخاب شده(روش پروکس) میزان
رسوب ورودی به کانال در بازههای زمانی مختلف محاسبه خواهد شد. با محاسبه یزان بار رسوب ورودی به کانال
وصیله و در نظر گرفتن ظرفیت حمل رسوب توسط این کانال با دبیهای مختلف , یک برنامه زمانی مناسب و دورهای
جهت لایروبیهای آتی آن با استفاده از امکانات موجود رکه شده است. |
واژههای کلیدی به فارسی |
برآورد بار-رسوب در کانال وصیله-شناسایی مطلوبترین راهکارهای اجرایی-عملیات لایروبی |
تاریخ تصویب |
1378/12/4 |
تاریخ پایان (ارسال گزارش نهایی) |
1380/10/3 |
مدت زمان اجرا به ماه (مصوب) |
24 |
در راستای اولویتهای دانشگاه |
بله |
ارجاع به كمیته اخلاق |
بله |
وضعیت كنونی طرح |
خاتمه یافته |
مجری اصلی |
--محمد محمودیان شوشتری-- |
مجریان |
---- |
همکاران |
--ژاله ویسی-- |
تغییرات در نظام مدیریتی |
بله |
نشانی اینترنتی طرح (دریافت فایل) |
دریافت |
تاریخ بهروز رسانی |
1404/5/27 |
داوران طرح |
[hidden] |
دفعات مشاهده |
9 بار |
برگشت به فهرست
|
|
|
|
|
|