|
|
|
|
|
 |
مشاهده طرح تحقیقاتی |
 |
|
|
|
| کد داخلی |
|
| كد سه حرفی دانشگاه یا سازمان مجری اصلی |
uni25or1 |
| نام دانشگاه یا سازمان مجری اصلی |
سازمان آب و برق خوزستان |
| نام گروه یا دانشكده یا بخش محل اجرای طرح |
دانشگاه صنعتی خاتم الانبیاء بهبهان |
| عنوان فارسی |
بررسی آزمایشگاهی اثر ارتفاع ، طول و فاصله موانع متخلخل در رفتار جریان غلیظ |
| زبان |
فارسی |
| خلاصه طرح به فارسی |
چکیده:
در سرتاسر دنیا بخش عظیمی از حجم مفید مخازن سدها بواسطه رسوبگذاری از بین میرود. عامل
اصلی حرکت رسوبات در مخازن سد پدیدهای به نام جریان غلیظ میباشد. لذا تحقیق حاضر در
خصوص شناخت این پدیده از اهمیت زیادی برخوردار است. جریان غلیظ جریانی با چگالی
بیشتر از سیال پیرامون میباشد که این اختلاف در چگالی منجر به کاهش شتاب ثقل میشود.
جربان غلیظ باعث انتقال رسوب به نزدیکی بدنه سد و ایجاد خطر برای تاسیسات جانبی میگردد.
لذا ارائه رامکارهایی به منظور کشرل آن در مخازن سدها بسیار مهم میباشد. از جمله رامکارهایی
که تا کنون در مورد کنترل جریان غلیظ در مخازن سدها ارائه شده. میتوان په ایجاد مانع» پرده
حباب با صفحات نفوذپذیر اشاره نمود. با توجه به مطالعات قبلی ارتفاع مورد نیاز برای مانم جهت
توقف و بلوکه کردن کامل جریان غلیظ بین ۲/۵-۲ برابر ارتفاع بدنه جریان غلیظ میباشد. بنابراین
اگر ارتفاع بدنهی جریان یاد باشد, جهت مهار کامل آن نیاز به مانع با ارتفاع زیادی خواهد بود که
بسیار پرهزینه است. استفاده از موانع متخلخل سه بعدی(چینه) در راستای کاهش زمان اجرا و
کاهش هزینهها موثر میباشد. لذا در تحقیق حاضر به بررسی اثر این نوع مانع در کنترل جریان
غلیظ پرداخته شده است. آزمایشات در آزمایشگاه هیدرولیک دانشگاه صنعتی خاتم الانبیاء (ص)
بهبهان و در فلومی شیب پذیر به طول ۱۰ مترء عرض ۳۰ سانتیمتر و ارتفاع 4۵ سانتیمتر صورت
گرفت. از پودر سنگ سیلیسی با اندازه متوسط رسوبات با (0و() ۸۶ میکرومتر استفاده شده است.
انجام آزمایشات پودر سنک به مقدار ۲۶ کیلوگرم را در حجم ۱۲۰۰ لیتر آب شفاف که با پسپ
۱ اختلاط در حال چرخش بود . اضاقه شد و سپس با یک پمپ انتقال به هدتانک ستقل گشت. در
مخزن هد تانک یز برای به حداقل رساندن نشستن رسوبات از پمپ اخحتلاط استفاده شد: جریانرسوبی با استفاده از یک شیر و دبی سنج الکترومغناطیسی دبی ثابت ۰/۷ لیتو در ثانیه به فلوم منتقل
یشد. در قسمت ورودی فلوم نیز از یک دریچه برای جداسازی آب شفاف و حریان رسوبی
استفاده شد که به صورت ناگهانی باز میشد و ارتفاع بازشدگی به میزان ۶/۵ سانتیمتر بود.
آزمایشات در سه شیب ۰۰ ۱/۵ و ۲/۵ درصد انجام شد. ابتدا صفحات متخلخل اوهی(۲۰۰۲) با
ارتفاعهای ۵ رو ۲۶ سانتیمتر و با تخلخل سطحی ۰ درصد در شیبهای »۰ ۱/۵ و ۲/۵ دصد
مورد آزمایش قرار گرفتند. سپس به بررسی اثر ارتفاع. ضخامت. فاصله و پلکانی بودن چینهها
پرداخته شد. در مجموع ۶ آزمایش در راستای اهداف تحفیق صورت گرفت. پس از انجام آنالیز
.ابعادی عدد فرود دنسیومتریک پیشانی جریان غلیظ و عدد رینولدز به عنوان اعداد بی بعد شناخته
شدند. برای عدد رینولدز, در کلیهی آزمایشات بالای ۲۰۰۰ بوده و به عنوان پارامتر موثر نمیباشد.
در مقایسه نتایج بین اثر چینه و صفحه متخلخل برای ارتفاع ۱۵ سانتیمتردر شیب صفر» چینه به
میزان ۲۰/۲۸۶ درصد عملکرد بهتری نسبت به صفحه متخلخل داشته است و در سایر شیبها و
ارتفاعها نیز اختلاف معتا دار بوده است:" تاج نشان دادند که با افزایش عدد فرود دنسیومتریک
میزان دبی رسوبی کاهش مییابد که با نتایج تحقیق اوهی(۲۰۰۲) و اصغری پری(۱۳۸۸) مطابقت
داشت. با ایجاد دو مانع متخلخل(چینه) با فاصله میزان دبی رسوبی جریان غلیظ در مقایسه با یک
ردیف چینه به طرز چشمگیری کاهش مییابد و برای موانع با ارتفاعهای مختلف نتایج نشان دادند
که موانع با ارتفاع بالاتر باید جلوتر قرار بگیرند. زیرا با این عمل بخش بیشتری از انرژی جریان
در برخورد با مانع بلندتر مستهلک میشود و در ادامه یک مان کوتاه نیز پاسخگو خواهد بود. با
افزایش ارتفاع نسبی, میزان کاهش درصد دبی رسربی پیشانی جریان غلیظ افزایش مییابد و ان
نتیجه برای.حالت بدون شیب و شیبدار برای هر یک از حالات مانع متخلخل و مانع پلکانی رو و
به جریان حاکم میباشد. جریان به صورت ممزمان در دو جهت عمودی و افقی در راستای
جریان وارد تخلخلها که از لحاظ حجمی به شکل کره است» میشود. ورود همزمان جریان در دو
جهت به داخل کره باعث ایجاد حرکت چرخشی جریان در درون تخلخل و برخورد احطوط جریان
با یکدیگر شده که این عمل باعث مستهلک شدن بخشی از انرژی جریان میشود. با توجه به نتایج
به دست آمده, با افزایش ارتفاع مانع متخلخل میزان کنترل دبی رسوبی جریان غلیظ افزایش یافته
و با افزایش شیب کاهش مییابد. همچنین مانع متخاخل از مانع پلکانی رو به جریان با ارتفاع برابر:
مقدار بیشتری از دبی رسوبی را کاهش داده و عملکرد بهترقی داشته است. در حالت پلکان رو به
جریان. سیال مومنتوم بیشتری جهت عیور از روی مانع نسبت به حالت مانع متخلخل با زاویه
قائم دارد. لذا به این دلیل میزان کمتری از دبی رسوبی کاهش میپابد. |
| واژههای کلیدی به فارسی |
بررسی آزمایشگاهی اثر ارتفاع - طول و فاصله موانع متخلخل - رفتار جریان غلیظ |
| تاریخ پایان (ارسال گزارش نهایی) |
1393/12/19 |
| مدت زمان اجرا به ماه (مصوب) |
24 |
| در راستای اولویتهای دانشگاه |
بله |
| ارجاع به كمیته اخلاق |
بله |
| وضعیت كنونی طرح |
خاتمه یافته |
| مجری اصلی |
--مجتبی کردنائیج-- |
| مجریان |
-- |
| همکاران |
--امین اصغری پری -سید محسن سجادی-- |
| تغییرات در نظام مدیریتی |
بله |
| نشانی اینترنتی طرح (دریافت فایل) |
دریافت |
| تاریخ بهروز رسانی |
1404/7/14 |
| ناظران طرح |
محمود شفاعی بجستانی |
| داوران طرح |
[hidden] |
| دفعات مشاهده |
9 بار |
|
برگشت به فهرست
|
|
|
|
|
|
|
|